Geplaatst op 15 december 2020

Remco Ruimtebouw realiseert nieuwbouw in korte tijd

Een strakke planning, daarvan kun je wel spreken bij de nieuwbouw van twee magazijnruimten en een kantoor voor Trexico Logistics, specialist in het vervoer van goederen van West- naar Oost-Europa en omgekeerd. Toen Remco Ruimtebouw begin mei de definitieve opdracht kreeg voor de bouw van het pand in het Noord-Brabantse Rijen ging dat gepaard met de eis dat de eerste magazijnruimte in oktober al in gebruik genomen moest kunnen worden. André van Aarle, projectcoördinator bij Remco Ruimtebouw, doet uit de doeken hoe dat gelukt is.

Intensief voortraject

Op het moment dat Remco Ruimtebouw in mei de opdracht kreeg had er al een intensief voortraject plaatsgevonden. “Het begon in januari, toen we een ontwerpopdracht kregen van opdrachtgever G. de Kort Holding BV”, vertelt Van Aarle. “We zijn toen om de tafel gaan zitten met de gemeente Gilze en Rijen, om al vóór de vergunningsaanvraag een aantal zaken duidelijk te hebben. Ook aan de werkvoorbereiding hebben we veel aandacht geschonken. Daardoor konden we na het verkrijgen van de vergunning en de definitieve opdracht snel beginnen met bouwen en kwamen we tijdens de bouw weinig problemen tegen”. Archeologisch onderzoek zorgde nog wel voor wat vertraging, maar eind mei ging de eerste schop de grond in, waarna in juli al begonnen kon worden met het bouwen van de staalconstructie. Om de gewenste oplevering van de eerste magazijnruimte te halen moest er wel doorgebouwd worden. “Dat hebben we gedaan”, zegt Van Aarle. “Zelfs tijdens de bouwvak zijn we op volle kracht doorgegaan. Hierbij is een groot compliment op zijn plaats voor alle partijen, vanwege hun inzet en medewerking. Alle neuzen stonden dezelfde kant op, wat ook nodig was bij dit project. Op dezelfde manier hebben we ook de opleveringsdatum voor het tweede magazijn in november gehaald en liggen we prima op koers voor de eindoplevering aan het einde van het jaar”.

Traditionele staalconstructie

Het nieuwe magazijn voor Trexico Logistics is opgetrokken in een traditionele staalconstructie. De twee separate magazijnen en het kantoorgedeelte worden gescheiden door brandwerende wanden, zodat ze in de toekomst eventueel in delen verhuurd kunnen worden. Per magazijn zijn drie laad- en losdocks voorzien. Het pand is geheel gasloos en voldoet aan de duurzaamheidseisen van deze tijd, met onder meer ledverlichting, vloerverwarming en zonnepanelen op het dak. “Bouwtechnisch was dit voor ons geen uitzonderlijk project”, besluit Van Aarle. “Maar de strakke planning en de inzet daarbij van alle partijen maken het zeker uniek”.