download mega-arrow-down facebook twitter linkedin youtube Staalbouwsysteem Turnkey internationaal

Blog: transport naar het buitenland – check, check, dubbelcheck

24.10.19

Ons bouwsysteem is geschikt om waar ook ter wereld toe te passen. En dat doen we dan ook regelmatig. Bij deze internationale projecten verzorgt Remco Ruimtebouw de engineering, de productie, de montage én het transport. Over hoe dat transport in zijn werk gaat krijgen we geregeld vragen van opdrachtgevers. Wie regelt bijvoorbeeld het vervoer? Hoe wordt het materiaal getransporteerd? Voor wie is het risico? Logische vragen als je voor het eerst in het buitenland aan de slag gaat en daarom heb ik een aantal veel gestelde vragen (en de antwoorden uiteraard) op een rijtje gezet.

1. Wie regelt het transport?

Om deze vraag te beantwoorden is het goed om eerst ‘de reis’ in kaart te brengen. Het transport bestaat namelijk uit verschillende onderdelen:

De opdrachtgever bepaalt zelf wie welk deel van het transport voor zijn rekening neemt. En dus ook het bijbehorende risico. Met andere woorden, u bepaalt welke leveringscondities gelden. Hierover zijn internationale afspraken gemaakt, de zogenaamde ICC Incoterms. Deze afspraken worden elke 10 jaar aangepast. Let op: momenteel zijn de Incoterms 2010 van kracht en in 2020 zullen ze dus weer wijzigen.

Er zijn elf verschillende condities, maar in de praktijk werken wij vaak onder de conditie Free on Board (FOB). De kosten en het risico zijn in dit geval voor ons totdat de goederen op het dek staan. Vanaf hier neemt de koper alle risico's en kosten op zich. Voor de duidelijkheid: goederen zijn pas aan boord wanneer de goederen "lashed and secured" geladen zijn en de kapitein getekend heeft voor ontvangst. Hier volgt ook de officiële overdracht van de goederen naar de klant.

Naast FOB zijn ook Delivered at Terminal (DAT, overeengekomen terminal van bestemming) en Delivered at Place (DAP overeengekomen plaats van bestemming) gangbare condities. Over de verschillende Incoterms zou je een blog an sich kunnen schrijven, maar dat ga ik hier niet doen. Wilt u hier meer over weten, kijk dan eens op het Ondernemersplein van de Kamer van Koophandel of bekijk de video voor een korte en duidelijke uitleg.

2. Welke documenten zijn benodigd?

Afhankelijk van leveringscondities regelen wij als verkoper de benodigde transportpapieren om de goederen op de juiste manier uit te voeren en de inklaring zo soepel mogelijk te laten verlopen. Die transportpapieren bestaan uit de factuur, uitvoerdocumenten en de laadlijst. De laatste is niet alleen vereist voor de douane, maar wordt ook gebruikt bij het uitladen van de containers op de bouwlocatie. Voor het transport zijn al gauw enkele tientallen containers per project nodig en dan is het wel zo handig om te weten welk onderdeel zich in welke container bevindt.

3. Hoe wordt het materiaal vervoerd?

Zoals ik al zei wordt al het materiaal in containers vervoerd. Afhankelijk van de inhoud zijn dit open top of dichte containers van 40 voet (12 meter). Uiteraard maken we alleen gebruik van gekeurde containers. De vracht wordt zeewaardig geladen met behulp van hout, luchtzakken en spanbanden zodat de lading tijdens het zeetransport op zijn plek blijft. De container wordt na het laden voorzien van een zegel.

Containerschip

De stalen spanten en kolommen laden we op de locatie waar ze geproduceerd worden, de dak- en gevelpanelen enkele weken later bij de betreffende leverancier. De reden dat we op verschillende locaties laden en niet alles eerst naar een centrale plek vervoeren is om de handling tot een minimum te beperken. Bij handling bestaat immers het risico op schade en vermissing en dat willen we uiteraard voorkomen.

Ons eigen gereedschap gaat in een aparte container die we tijdelijk invoeren. Deze komt na afloop van de bouw ook weer terug naar Nederland.

4. Gaat al het transport over zee?

Er zijn een paar uitzonderingen. De ankers moeten in de fundering gestort worden en die sturen we daarom al eerder, eventueel met het vliegtuig om tijd te besparen. Ook komt het incidenteel voor dat er nog iets met spoed nagestuurd moet worden. Dat sturen we dan bij uitzondering per vliegtuig, maar gezien de kosten proberen we dit te voorkomen.

Containers

5. Hoe gaat het transport verder in het land van bestemming?

Elk land heeft zijn eigen regels en stelt specifieke eisen aan de invoer van goederen. De hoogte van invoerrechten verschilt dan ook per land. Het klinkt misschien als een dooddoener, maar zoek dit van tevoren uit. Zo komt u achteraf niet voor (onaangename) verrassingen te staan. Het inklaren van de containers gebeurt meestal in een terminal in de haven, maar in sommige gevallen doet de douane dit on site. In dat geval komen de containers verzegeld aan op de bouwlocatie en mogen ze pas open als de douane ze gecontroleerd heeft. Het vervoer van de haven naar de bouwlocatie gebeurt overigens ook weer per vrachtwagen. Afhankelijk van de wensen regelt de opdrachtgever dit zelf of besteedt het transport aan ons uit.

Zijn er nog beperkingen qua vervoer?

Het gewicht en volume van de materialen is zeker iets om extra rekening mee te houden. Het maximum laadvermogen voor het vervoer over de weg verschilt namelijk per land. Ook de kranen in de havens hebben een maximaal hefvermogen, maar dat is over het algemeen hoog genoeg.

U begrijpt waarschijnlijk wel dat het transport een belangrijk aspect is van een internationaal bouwproject. Het gezegde ‘een goede voorbereiding is het halve werk’ gaat hierbij zeker op. We hebben in de loop der tijd aardig wat ervaring opgebouwd met bouwen in de meest uiteenlopende landen. Dus wilt u meer weten of bent u benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Bel of mail gerust.

Erik van den Hurk
Exportmanager

Telefoon    : +31 88 - 004 93 00
E-mail        : e.vandenhurk@bhv.jajo.com

Groepsonderneming van Janssen de Jong